Tuesday, March 31, 2015

Laku ti noc Sarajevo

Nisam dobio ni  jednu  cestitku za Novu godinu.Mislim na onu ,,papirnu,, sa slikom Deda mraza ili okicene jelke.Nisam  poslo ni jednu.Sad sve to ide elektronski.Fejsbuk ili  i meil.obicno  ,,jedna i svima ,,Sretna vam nova godina na  fejsu,,Pa ko se nadje/O pismu da i ne govorim.A tek o ljubavnom.

Pismo dobija smisao tek sa pecetom.Do tad  su samo mrtva slova na papiru.Zguzvas i bacis u kantu.

,,Piso,, nam neki dan  Zlaja Dizdarevic  il nama il Sarajevu .Svedno je.Jedna od razlika izmedju Zlatka Dizdarevica i  velike vecine  ,,ostalih,  je u tome sto on  ne pise sta misli ,nego sto ,,zna.,,,,,,ostali inprovizuju.

mene nije iznenadio ili ako jeste je  to da sam   pismo ocekivao  puno ranije.Zlatko je odmjeren.Ne lomi.Onda napise  i posalje.,,Laku ti noc Sarajevo,,  je u danu zatalasalo drustvene mrze.Tusno ali istinito.Tako se ljudi komentarisali.

Kome je ,,cestitao,,  Zlatko sa zakasnjenjem.Nama sto vise nismo tamo.ok to je bila adresa ,,primaoca,, Mi i onih sto sto je bilo  u Templu to vece.Sad svi znaju ono sto smo i prije znali ,ali sa pecetom,postaje sluzbeno.Malo se nas sa  ili bez Zlajinog texsta planira vratiti.Vise je onih ,sto  misle otici.Sa ili bez cestitke/

,,Tuzno  ali istinito,, ali je tako ,kako je.i od ,,Laku ti noc Sarajevo,, uscarili su naj vise oni ,sto im nije stalo  ili sto ih nije bas briga.Tuzno ali istinito.

Za razliku od Zlaje ,ja lomim .U sekundi.Vidio sam ovo i prije 5 godina i vise .Ne cekam do kraja da bi reko.Meni je i pocetak dovoljan.

Odrastao sam  u sarajevskoj ,normalnoj,  muslimanskoj porodici .Jedna od razlika izmedju ,,nas,, i ostalih negdje je bila i u tome  sto mi je mati  za uskrs bojila jaja  i kitila jelku za Novu godinu.prvo  zato da imam ,da se ,,tucam,, kad izadjem na ulicu.Da se ne razlikujem  a drugo  okicena   jelka je lijepo izgledala.Kupovali smo ,,svijeze,, Ili na trznici ili ispred  ,,Katedrale,,

Onda je bio rat.Otisao sam u nadi da cu se jednom vratiti.U stvari vise sam cekao kad cu ,,nazad,, nego kako cu ovde ,,naprijed,,

,,Vase Miskina ,,  prije nekih 5 ili 6 godina.Svedno je.Setam sa prijateljem ,kojeg poznajem toliko dobro i dugo da mozemo  neke stvari i presutiti.negdje  kod ,,Egipta,, naletimo  na covjeka ,kojeg takodje  jako dobro poznajem i dugo.Ko je prvi ,jedan drugom,, rekao ,,Selam,, nisam siguran ,mozda u glas ,poslije razmisljanja dugog 2, sekunde, i kod jednog i kod drugog ,zbog mene,ali sve je bilo jako brzo odradjeno.Jedino se ja u sve nisam uklapo,ali sam i bio kolateralna steta ,u odnosu ,prema trecim ,koje su poznavali moji ,,jarani,, sto bi se poslije moglo  cut i saznat.Rizikovali su mene radi  svojih interesa.Inace im ,,selam,,.ali i ,,dobar dan ,, i ,,vozdra,, nije nista blizi a ni dalji  nego meni.Ni za rec  ni za osutit.Ja odo oni ostaju.

Nikad  se poslije nisam vratio..Ne zbog ,,selama,, nego da  ne naletim opet ,na nekog ,ko me  na isti nacin    nece pozdravit ,

,,Laku ti noc  Sarajevo ,,zlatka Dizdarevica  je  lijepa ,tuzna i istinita  ,uspavanka,,razlog da se ,,sutra,, probudis negdje  daleko. i da svog danasnjeg  komsiju, Hasana, Indijca  ,ujutro pozdravis sa Selam alejkum,a on tebe  isto.

17 comments:

Marijan said...
This comment has been removed by the author.
bivsa sugradjanka said...

Oprostite ako vas vrijedjam pitanjem, ali kako to da se zovete Dalibor, a odrasli ste u muslimanskoj familiji? Po prezimenu bi se reklo da ste katolik. Dugo vec citam pa sam mislila da niste "nas". Pozdrav od jedne pojevrejene "muslimanke".

sedma said...



Sedmi razred osnovne skole, dosao novi nastavnik geografije. Mlad, tih, samozatajan, njeznog, zenskog tena, sav proziran, kao da je sisao sa slika iz nekog romanticnog doba.
Uvijek sam sjedila u prvoj klupi i to je valjda bio razlog sto je prvo mene upitao za ime i prezime. Ponovio je moje prezime, ali sa drugacijim naglaskom ( ne zavrsava se na ic i nije s ovih prostora )uz opasku da ga ja nepravilno naglasavam. Pubertetski drsko sam mu odgovorila da ja valjda bolje od njega znam kako mi treba zvucati prezime.
Nije on bio zlocest, nego sam ja oduvjek bila osjetljiva na kategorizaciju po imenu, po mjestu zivljenja, po spolu. Pocesto sam u proslosti pozelila da sam fizicki snazan muskarac i da na naj kraci moguci nacin, kroseom, razbijem stajaliste nekoga koji me tumaci prema sebi.
Bilic je u svom tekstu pisao o svom okruzju, a ne o tome je li on Musliman, Srbin, ili sta ja znam ? Mozemo se zafrkavati oko toga, ali komentirati poput onog/one br 2, zbilja je iritantno.

sedma said...


Stvarno te Marijane ne razumijem. Pre cesto brises svoje komentare, a ja ne vidim razlog tomu.
I ja sam htjela pisati o drugoj polovini osamdesetih. al' me ova bivsa i provjerena smetnu svojim tumacenjem imena i prezimena. U mome gradu tih godina pritisak primitivizma je bio toliki da se osjecao na ramenima. Najociglednije je bilo u stadionskoj muzici gdje su se sljevale rijeke ljudi, ali je primjetno bilo i u drugim segmentima. Novi mladi ljudi koji su se zaposljavali imali su strucnu spremu, ali i bahatost i samodostatnost. Odjednom kao da je postalo in biti glasan, nekultiviran i nekulturan. Moja mama bi rekla " smrdi po seljakluku ".
Znam kako je tesko bilo otimati djecu takvim uticajima.
Vec tada sam hjela otici.
" Braca " su mi ispunili zelju.

rajskadjevo said...

Možda nam Marijan piše dok je pod utjecajem alkohola, pa poslije dok se otrijezni se predomisli...

Hashim said...

Ne bih da se mijesam u nacionalna izjasnjavanja , mozda Dalibor i nije " skroz " katolik , ali ako izostavimo ono "kato" osta "LIK" , i to dobar .

Anonymous said...

Ovisi jel osunecen ili nije. Ako nije...

rajskadjevo said...

Predlažem da se osnuje komisija od tri člana/ice da se ta činjenica provjeri.

Anonymous said...

Jah, jah, po prezimenu bi se reklo...naccitana bivssa...jah, jah,

nego Sedma, bicu Ti pri ruci da joj malo razvucemo sise, ili njemu razbijemo jaja...nisam mogla pressutiti,

Sretan vam Uskrs ! Bicce tucanja, a zvaccemo i Hassima ,

Feniks

Marijan said...

Odmah da odgovorim Rajskoj, nisam ''alkos'' iako sam ljubitelj dobre kapljice i izuzetno pazim na svoje zdravlje.
---
Brisanje teksta? Ja sam kao naš rahm. predsjednik - ''Do podne mislim trebalo bi, a popodne, možda i nebi!''
Pojedine teme me ponekada iziritiraju pa rečeno fudbalskim riječnikom, startujem na prvu! Pošto ne volim da se konfrontiram sa rajom i iritiram druge, nakon nekog vremena skontam... što mi to treba... pa svako ima pravo na svoje mišljenje!?
---
Ovo je komentar koji sam obrisao:
Više mi pun k.... cmizdrenja nad ovim gradom... došla neka nova vremena i neki novi kli(nčetine)nci!?
Život ide dalje...
(Padne mi na pamet dijaspora sa Papua Nove Gvineje kada dođe u rodni kraj... vjerovatno se i oni ibrete zbog novih vremena konstatujući: - Pola ovih bi mi pojeli u dobra stara vremena prije par decenija!)
Većina ovih zvučnih imena, u ''onom Sarajevu'' bili su privilegovani i cijenjeni. Imali su lijepa primanja i sve što uz to ide... ''sića'' po malo gunđala, al' ni njoj relativno nije bilo loše.
Sad padoše k.... za uši... i oni i ''sića''!
Sada gledam sebe i sebi slične... nas se ticala ona '' Dok je konja bit će i samara''! Na žalost sada na jedan samar deset konja čeka. Hoću da kažem, niko mi ništa nije dao, za sve sam se *ebeno morao izboriti... U životu sam imao svega osim love, a i nje se ponekada našlo za otići kod Hame u Hrasnicu, kod Đuke i slično na janjetinu ili se zarakijati sa rajom u nekoj kaubojskoj mehani!
U pozorište idem samo kada treba da se šerbeti... Da se razumijemo, volim ja i Verdija, Štrausa, Nušića i još po neke, ali...
Sjećam se jedne prilike, Harisu Pašoviću smrdi boja, ne može da radi... čuj smrdi mu moj hljeb ili ti kruh... a Gojer je znao da se šetka oko nas po deset minuta, nema šanse da bi koga od nas pozdravio? To selam najmanji je problem, operisan sam od toga, a na kraju krajeva to je stvar opšte kulture pojedinca, ali kada nastupa k'o mulac... ni da bekne...?
Inače u godinama sam kada mogu da rezimiram svoj život - bilo je lijepo (izuzev kada su mi kreteni kreirali pojedine faze) i nemam za čim da žalim!
Nadam se i ostatak da će mi proteći bez nekih velikih ''turbulencija''!
Toliko od mene,
pozdrav svima!

Marijan said...

Ovaj tekst sam bio objavio na svom blogu pa sam ga obrisao... zagađuje mi blog. Objavit ću ga ovdje, mada je malo opširniji u dva dijela, vezan je za ovu temu.
Ipak Daliborov blog sve trpi!
---
Prvi dio
---
Priča prva
1996. Po povratku iz svoje nove župe u Srednjoj Bosni koju je uskoro trebao da preuzme, pitam prijatelja svećenika:
- Iii, oče, šta ima u novoj župi?
- Šta... jad i bijeda, sve porušeno, crkva devastirana, polusrušena...
Nisam se iznenadio jer ovo nam je u to vrijeme izgledalo kao normalno stanje.
- Dobro to, nego... ima li vjernika?
- Nešto malo, uglavnom starina... Svi lijepi, pametni i bogati su otišli!
- Ima li djece?
- Dolazeći zaraslim, seoskim putem primjetio sam ih troje, četvero, igrali se, ali kada su ugledali nas, nestadoše negdje u grmlju. Poslije su mi domaćini objašnjavali; ovdje što ima djece rođeno je pred sami rat ili u ratu. Vaš terenac je prvi automobil koji su oni vidjeli, zato nije čudo što su se razbježali!
Priča druga
Moj burazer mnogo voli da putuje. Pošto sve to radi u vlastitoj režiji, svaki euro koji uštedi dobro je došao. 2013. pred put u Brazil morao je da radi nove zubne proteze. S obzirom da su takve usluge mnogo skuplje u EU pa i u Sloveniji gdje živi, kontaktirao je jednu stomatološku ordinaciju u Cazinu gdje su mu to odradili za dva dana. Čista ušteda, par stotina eura.
I priča svoj prvi susret sa njima. Stomatolog i njegova pomoćnica imaju nešto više od trideset godina i nakon upoznavanja, znajući odakle dolazim, obavezno malo, ne obaveznog časkanja.
Između ostalog pitaju me:
- Iii, kako vam sesviđa naš kraj?
- Koliko sam mogao primjetiti, ovaj kraj pamti i bolje dane!
Sjetih se svoga dolaska, tragovi rata još su uvijek po negdje prisutni. Grade se ili su obnovljene privatne kuće, vjerski objekti, ali od opšte-društvenog značaja naišao sam samo na jedan kružni tok saobraćaja u izgradnji. Na svakom koraku tragovi predratnih industriskih pogona u polurazrušenom stanju zarasli u šikaru i korov. Otuda i moj ovakav odgovor.
Čudno su se pogledali i ništa više nisu ni pitali. Pade mi na pamet da oni i ne poznaju neke bolje dane i da su ovo za njih najbolji, izuzimajući vrijeme odrastanja kada o ničemu nisu brinuli.
------
Zašto ove priče? Već dugi niz godina mnogo mi smetaju kritike na stanje u BiH i žal za nekim prošlim vremenima naročito naše dijaspore. Kao što reče ovaj iz prve priče; svi lijepi, pametni i bogati su otišli, ne samo iz toga kraja već i mnogo, mnogo šire! Mnogi se ovdje busaju u prsa i govore, imamo mi stručnjake, mlade i sposobne ljude!? A upravo je tu problem. Sposobni su uglavnom napustili ovu zemlju, a oni koji su i ostali, bačeni su na marginu političkih, ekonomskih i kulturnih događanja, a pošto su u manjini drže se one; gledaj svoja posla i ne talasaj, radi svoga mira. Dosta njih se priklonilo svom nacionu. Ovi mlađi su obrazovani po nekim čudnim programima, samo njima poznatim – bez mnogo učenja i zalaganja ... pa ko mlade sada da obrazuje? Da, takvi, a i to obrazovanje ide po sistemu moj narod i moja vjera, sve ostalo je nebitno. Ima tu i izuzetaka, samo vrlo malo. Za mlade ovo su najbolji dani, za bolje i ne znaju, a niko se baš mnogo i ne satire da ih uči toleranciji i nekim plemenitijim odnosima i vrijednostima. Sjetimo se Ante iz Mostara? On je samo ''proizvod'' svoje porodice i okruženja u kojem živi... eh da je samo o njemu riječ? Ipak, bez obzira na sve, vjerujem u ovu našu mladost samo teško mogu doći do izražaja od ovih...

Marijan said...

Drugi dio
---
Političari... gledajući svakodnevno tv, već dugi niz godina, na svim nivoima vlasti sve ista lica, samo se rotiraju... dođu i neki novi, mada rijeđe – zavisi koliko su se kome ''uvlačili'' i kojom su žestinom upirali prst i svaljivali krivicu na one druge. Stepen njihove brige i poimanja kulture najbolje se vidi na ulaznim vratima Zemaljskog muzeja. Zaklinju se u EU vrijednosti, a svim silama rade da razbiju i ovo malo (pravne) države što postoji. Po njihovoj logici: porodicu treba rasturiti da bi se povećala i krenula ka napretku... čudno?
Ko je sve i kako stvarao ovu zemlju dobra je i ispala, a ko je i kako vodi, dobro ikako i postoji.
Obićan narod, što bi Franjo rekao pućanstvo... hmm, ne znam kako bi ga pogrdno nazvao – uvijek bira jedne te iste pa onda kuka nad svojom zlom sudbinom. I što je najgore ni u komšiluku baš ne cvijetaju ruže, s tom razlikom što su oni davno rasčistili ko će koga da jaše. Kod nas je to malo komplikovannije – nikako da skontaju kako da svako samo svoga jaše... ipak, onom donjem je sasvim svejedno ko mu je na leđima, ''naš'' il' ''njihov''...? Zna šta mu sleduje ništa ne ćineći da takvo stanje promjeni!
Kao da su svi zaboravili da smo nekada imali besplatno obrazovanje, besplatnu zdravstvenu zaštitu, siguran posao i platu za isti, išli na more kako je ko i kada htio bez obzira na materijalno stanje, blinda vrata imale su samo banke...(evo i ja kao oni na koje se ljutim) Imamo po nešto i sada od toga, možda i besplatno samo što jako mnogo košta! E pa narode moj, htjeli ste kapitalizam, evo vam ga... u svom najgorem obliku! (Nismo tražili fašizam, došao je u paketu... ili nikada nije ni otišao?)
Ipak je tačno – svi lijepi pametni i bogati su otišli... neke Bog / priroda pomalo uzima sebi. Sada su na sceni jednako lijepi, ne baš naročito pametni, i bogati koji ni sami sebi ne mogu dokazati kako su se obogatili, bar većina!
A Bosne je bilo i bit će je, ma kako je ko nazivao i svojatao, a bome i Hercegovine!
Ne volim ovakve teme, ali po nekada moram.

Anonymous said...

Svaka ti ćast!

sedma said...


Em nam Marijan udjeli " komplimente ", sto blogu, sto blogerima, em me bivsi kolega iz pozadine, tj. putem maila, napada i tvrdi da sam neugodna, odnosno da tjeram gospodju, poznavateljicu etimologije imena, s bloga.
CCCC, tko mi to kaze.

ODOZGO_77 said...

@ Marjan,
lijepo si ovo napisao, milina citati.
Izgleda da smo svi poceli manje i manje pisati....iz vise razloga.
ili se Daliboru ne svidja nas "rijecnik" ili neko kaze da nije "dovoljno dobro"

Mislim da svi trebaju ovako ko Marjan reci sta osjecaju i onda cemo se bolje razumjeti.

Postovani Marjane , slazem se s tobom: ovaj blog svasta trpi" ali se pazi da ne koristis rijeci koje Dalibor ne voli- inace...

Sretan Uskrs, svima koji slave!

pozdrav ekipi

rajskadjevo said...

Ček, Sedma, ti hoćeš reći da "pametnjaković iz pozadine" ipak čita ovaj blog?

sedma said...

@ rajska
Zar si sumnjala ?

U potrazi za srecom

 Da paradajz    ,umjesto Mexsikanca  ili nekog  njemu  slicnog -po ,,geografiji,,,sto preko  zice ,zida i rijeke,mora   dodje u Ameriku ,i k...