Saturday, August 3, 2013

Beograd

Nisu to bas ona jasna sjecanja,da kazes ;eto ko da je bilo juce,al je zato izazov veci.Da se potrudis.

Koliko sam  tacno puta bio u Kresevu ,ne znam,al sjecam se da je to uvijek bilo il u kasnu jesen  ili pred Novu godinu i nikad u proljece.

Razlog je uvijek bio ,,suho meso,, a oni sto su govorili i mislili da boljeg nema od  ,,visockog,, ili lazu ili nikad nisu probali ovo iz Kreseva.

Za mene je Kiseljak  bio sve ono  ispod serpentina,a prema Kresevu se skretalo ,kod hotela dalmacija ,na lijevo,uskim asvaltnim putem ,kroz kanjon rijeice ,toliko uskim ,da je bilo mjesta na tom putu ,gdje sunce nikad nije doslo a asvalt je  uvijek bio mokar.

Zasto bas Kresevo,a ne recimo neki  drugi  gradic.Ima vise razloga ,a glavni je  da sam svaki put kad sam tamo isao ,al bas svaki put, mislio ,kome je to palo na um i pamet ,da  na kraju ,,nicega,, napravi naselje ,da se tu nastani i zivi.Do Kreseva si mogo  od Kiseljaka ,od Kreseva nigdje ,samo nazad do Kiseljaka.Da sam sebi olaksam  zakljucio sam ,da su se tu  nastanili oni sto su se htijeli sakriti od drugih,pa im poslije dosla familija  i oni sto su iz daleka  zelili da vide ko im putem dolazi,da imaju kontrolu.

Po nekim mojim kriterijima ,Kresevo nije bilo selo,al nije bilo ni grad,tek jedna ulica sa prvim nizom kuca uz nju,a sve  druge-niz, su vec pola  na brdu i na kraju te ulice  ,,nigdje,, ili kuce ,jedan niz, sa druge strane ,samo sto ih je od brda djelila rijecica,koja je tekla kroz nesto sto se ni kanjon ne bi moglo nazvati.

Poslije mozda kilometar od  ,,dalmacije,, sa lijeve strane puta prema Kresevu ,sjecam se da je bila mala fabrika  ,pravili  neke stvari od drveta i  ljudi vele da su se obogatili ,izvozeci to nijemcima,sto ne znam jeli tacno,ali sam vidio da uz tu fabrikicu stoji  za to doba  velika i lijepa porodicna kuca ,valjda  izrasla na ,,motika,, biznisu.Poslije ovoga nista,tek kanjon ,suma i brdo,sve do Kreseva.

Mislim da je u to donba bilo jedno 3 ili 4 mesare ,gdje se mogla kupiti dobra teletina , ali i naj bolje suho meso i jos 50  kucnih susiona ,gdje se meso kupovalo kucanjem na prozor gazdi i uvijek sam mislio da sam kupio malo,,a nikad nisam kupio previse ,da bi imao razlog ponovo da dodjem.

Kresevo je imalo i neki samostan,gore iznad mjesta.katolicki,al eto niad se nisam zapitao sta ce taj samostan tu,jer jednostavno  ga je tu moralo biti iz istog onog razloga ,zbog cega je neko ,,prvi,, tu odlucio da zivi i da li naselje nastalo oko crkve ili je  crkva ,,dosla,, u naselje .

Blizu crkve  je bio i ribnjak.kazem blizu ,jer u Kresevu nista nije daleko ,a sve se  ocima moze preci za minut.Uz ribnjak  je bio i restoran.Svijeza pastrmka sa  kresevskom uslugom i ambijentom,tek islo je jedno uz drugo.

U Kresevu nisam poznavao ,,puno,, ljudi.Znao sam Antu ,koji je bio osnivac  jedne exsport inporet firme ,jako uspijesne u ono doba i njegova dva sina.Biznis je poslije preselio u Sarajevo ,ali  koliko se sjecam ,tamo je ostao zivjeti i sjecam se jos da je imao  iza kuce ,,bazen,, sto je u ono doba predstavljalo luksuz ,ravan  posjedovanju  leteceg tanjira.

Od pjevaca narodne muzike iz Kreseva je Dule Kulis ,strasan cojk ,a u kafic njegovog brata Dragana sam svracao ,kad nisam zurio i koliko se sjecam bio je to u ono doba jedini.Eto i to je Kresevo.Jedna crkva,jedan bazen,ribnjak 

Sto bas Kresevo ,a ne Bulozi ili Turovi.Mozda zato sto mi je jedno jutro naumpalo suho meso i kad sam bez ikakve nemjre  pomislio na Kresevo i otkrio  ,,vjecu,, tajnu ,zasto su se ljudi tamo nastanili ,da ih se sto manje gleda,a kad su htijeli da vide i da ih se ,,gleda,,   isli dole prema Kiseljaku.

18 comments:

Unknown said...

Urednice ta fabrika je bila blize Kresevu nego Kiseljaku i vlasnik je bio gazda Pasko, i stvarno se obogatio od proizvodnje tih drzalica za sjekire, lopate itd.i vjerovatno je to bio jedan od prvih privatnika na tom kraju, i rodonacelnik zanatske privatne tradicije Kreseva, tako da je sada Kresevo kuriozitet po tome sto je bez nezaposlenih,i kazu(citao u stampi) da nema radnika iz drugih opstina koji su dosli tu da rade, da bi im najveci problem bila radna snaga.Eto po cemuje je sada poznato Kresevo, iako je "slijepo crijevo".Nisam siguran, ali mislim da se vec napravila cesta iz Kreseva do Mostarske petlje, i da ce oni dolaziti do Blazuja prije nego sarajlije, i sada je, po meni, ubjedljivo i bez konkurencije najvece slijepo crijevo Vares.
Za taj sadasnji ekonomski"bum"Kreseva najzasluznije je bas taj tvoj poznanik Ante Stanic-Troska, a taj nadimak je dobio po prvom velikom disku koji je otvorio 70-ih u njegovoj kuci u Kresevu.Porodica Stanic(Ante i trojica sinova) je vlasnik i one zgrade Jugokomerca na Malti, mesne industrije MIS, i mnogih drugih stvari kao npr. i velika ergela rasnih konja u Kresevu.Ante jos uvijek zivi u Kresevu, a poslije rata potpuno se posvetio pisanju, tako da je izdao nekoliko knjiga, sto poezije, sto proze, a i jedan roman.
Ja sam zadnji put bio u Kresevu 1990 i to sa suprugom i kcerkicom bas iz razloga tog ribnjaka i dobre ribe.Kao mladic znao sam subotom navece otici sa drustvom u restoran pored ribnjaka koji se zvao Banja.
1987 ili 88 sam bio bas u kuci Stanica, ali sa najstarijim mu sinom Zvjezdanom koji mi je tada pricao o njegovim(njihovim) planovima, pa i o tome buducem bazenu, sto je meni sve tada izgledalo kao naucna fantastika, a sto je poslije postalo 1000% vise od onoga sto mi je on tada pricao.
Ovo je primjer sta jedan covjek i porodica moze uciniti u jednom mjestu bez obzira gdje da zive, pa makar to bilo i slijepo crijevo kakvo je Kresevo.
Urednice izvini sto ti se nadovezah na tvoju pricu, ali me povukose lijepa sjecanja o Kresevu.

Anonymous said...

Pricajte jos, bas me zanima. Nikad me nije vuklo tamo, a dida ( po mami )rodjen je u Kresevu. Odkud tamo nije mi jasno, jer prezime je splitsko. Malo znam o njemu. Zivio je daleko od " Cekrcica " pa su izostale one price unucima. Sad kuzim da su mu slijepa crijeva bila sudbina ( Breza, Vares ) gdje je proveo zivot nakon jednog perioda prozivljenog u Sarajevu. Isao mi prijatelj iz Rijeke prosle godine tamo. Turisticki. Kaze da je prelijepo.

Anonymous said...

a Kresevo je poznato i po 'potkovanim jajima':

http://www.kresevo.net/o_kresevu/zanimljivosti.htm

Feniks

Marijan said...

Šefe vidi se da nisi bio u Kreševu poodavno, mada nisam ni ja ima par godina...

Marijan said...

Nego... ne kontam, šta ima Beograd sa Kreševom?

dalibor bilic said...

Ako se ko kome treba zahvalit ,onda ja moram tebi-sidnejac.Sad je prica kompletna,a marijane ,nema nikakve ,hahahaha u tome i jest fol.Valjda.

Čole said...

Uoči rata sam dobio ponudu da sredim fasade na novoizgrađenoj kući jednog kreševskog biznismena. Kuća je bila nezgrapna a locirana na vidnom mjestu, gotovo u samom centru Kreševa. Kad smo se dogovarali oko posla, rekao mi je samo ovo: „Vidiš ovu kuću do moje? E, uradi šta znaš, samo da bude ljepša od nje.“
Da ne dužim. Posao je bio završen uz obostrano zadovoljstvo. Nakon isplate pokazao mi je svoju krojačku radionicu sa desetak radnih mjesta. Onda me je odveo u svoju kovačnicu, gdje je radilo isto toliko majstora. Tu su se kovale sjekire, krampe, motike i ne znam šta sve ne. Na kraju je rekao jednom radniku da za mene „nasadi“ tri sjekire raznih veličina. Džaba sam odbijao da to uzmem, koji će mi sjekire ali mi on na silu uvali u gepek te sjekire. Elem, dođe uskoro rat a te sjekire su mi ga bar za 30% uljepšale. Gazda se zvao Okić. Poslije rata sam ga tražio da mu se zahvalim, ali je u međuvremenu otišao u Zagreb da tamo živi.
Navečer, uoči svakog Božića sam odlazio u Kreševo da se divim uređenim baštama, koje su blještale od svjetlosnih efekata i božićnih ukrasa. Kreševo je mjestašce koje ima dušu. I ljudi su nekako drukčiji od ostalih stanovnika sličnih mjestima te veličine. Veoma su radini i poduzetni. Svaka kuća je sređena, ofarbana, bašte uredne, svaka ljepša od ljepše. Jedno vrijeme Kreševka je bila prepuna pastrmke i lipljena. U zadnjih par godina, mnogobrojne pilane su joj došle glave.
Kako je Uredniku promaklo da napomene važnu stvar vezanu za postanak Kreševa?! Pa to je prastaro, nadaleko poznato rudarsko mjesto, ujedno poznato i po mnogobrojnim kovačkim radionicama, od kojih su se neke održale i do današnjih dana. Kreševo je povezano novim asvaltnim putem sa Blažujem. Srećom, prepoznatljivi kreševski ambijent još uvijek uspješno odolijeva izazovima civilizacije.
Eto, sad će Kreševo posteti poznato i po tome što je Dalibor Bilić u njemu kupovao suho meso, ccccssss!

Anonymous said...

Kresevo, nekad kraljevski grad, danas vukojebina.

Unknown said...

Koliko znam Kresevo nikada nije bilo kraljevski grad.Da mozda nisi mislio na Kraljevu Sutjesku i Bobovac.

Anonymous said...

Ako laze Wikipedia, laze i komentar. U svakom slucaju konstatacija o vukojebini ostaje.

Unknown said...

Upravo pogledao Wikpediju i vidim da to pise, ali u wikpediji na engleskom jeziku toga nema, tako da sumnjam u to, posto bi to mnogi znali kao sto se zna za Kraljevu Sutjesku i Bobovac ,i sigurno bi to Kresevljaci "eksplatisali" i forsirali na svim prezentacijama Kreseva.
Opet to vukojebina je licna i relativna stvar, i vjerujem ti, da ga ti tako dozivljavas.

lajka said...

Sydnejac, u geografskom smislu Kresevo je vukojebina. Vidi se to i iz Daliborovog teksta. Ne mora to a priori znaciti nesto lose. Mentalne vukojebine su opasne i niposto ih se ne smije vezati iskljucivo za male sredine. Cinjenica je da su kreatori zadnjeg rata najcesce, ali ne uvijek, poticali iz tih gegrafskih vukojebina, ali su svoje ideje razvijali i ostvarivali u velikim gradskim sredinama.

Čole said...

Laika dušo, iz tih vukojebina potiču i mnogi genijalci, što nam govori da sa više rešpekta izgovaramo riječ vukojebina. Odmah mi recimo na pamet pade Nikola Tesla.
Što se tiče Wikipedije, treba napomenuti, da mnoge stvari koje tamo pišu treba prihvatati sa velikom rezervom. Pa kad smo već kod Tesle, za njega u Wikipediji piše da je izmislio naizmjeničnu struju, trofazni motor i još sto čuda, a ne piše ono glavno, da je bio Srbin! E jebeš i takvu instituciju, cccccssssss.

A kad već spomenuh nacionalnost, nešto razmišljam. Toliko toga pametnog su izmislili ljudi iz redova Muslimana, Hrvata i Srba, a još nisam čuo da je neko iz redova Ostalih izmislio nešto pametno! Oni samo probleme izmišljaju, cccccsssss!
Tu i tamo je bila i po koja žena! Eto, odmah mi na pamet pade Marija Kiri. A priča se da je Marija imala veću kitu od Pjera, ccccssss!
Ako ove izjave ne vrate na Blog Skenderiju i Udinezea, onda neće ništa! A vjerujem da će se javiti i neko od onih koji samo čitaju Blog, ako ništa a ono da mi spomenu porodicu, cccsss.

lajka said...

Nemoj ti meni " lajka duso ", nego pazljivije citaj, pa ces vidjeti da govorim o mentalnoj vukojebini. Sreca da je Tesla svoj genijalni um upotrebio za boljitak covjecanstva. Da je bio samo Srbin tek bi onda mi ostali vidjeli svog boga.
Uvenuces bolan od tuge za starm drustvom. cccccccccccccccccccc

Unknown said...

Ne kazem ja i ne branim Kresevo da nije geografska "vukojebina", i vec sam ga ranije spominjao kao "slijepo crijevo".Ja ga spominjem u pozitivnom smislu, bas zbog toga sto uprkos takvom svome nepovoljnom polozaju se nije "uspavalo i umrtvilo" vec je izgradilo nekakav svoj imidz i razvilo se ekonomski, da moze biti primjer drugim mjestima koja su imala i imaju mnogo bolje sanse i uslove da omoguce ekonomski i u kulturnom smislu bolji zivot za svoje gradjane, Eto uzmite primjer jedne Vogosce, za koji svi znamo sta je bila u ekonomskom i bilo kom drugom smislu, a sta je sada.Kamo srece da se i sve te "vukojebine" kao sto su Vares, Cajnice, Rudo, Skender Vakuf, Martin Brod,Grahovo i dr. ugledaju na Kresevo.Na kraju da kazem bez ikakve zelje za prepucavanjem, da mi rijec vukojebina nekako nije draga, posto sam siguran da to ljude koji zive u tim mjestima vrijedja.

skerlica32 said...

Koliko ja znam Kreševo ima vezu do Pazarića i Tarčina preko brda i dolova, doduše neki bezvezni uski put,izgrađen u ratnom vihoru za potrebe ljudi iz Kreševa i Kiseljaka.

lajka said...

Nemoj i ti Sydneyac biti na kraj srca. Ne polazim od toga da nekoga ili nesto potcjenjujem. Naprosto je to zgodan, slikovit izraz. Kad bi smo tako razmisljali, onda bi se komotno svi mogli smatrati vukojebincima.
Varesa se ne sjecam, bila sam premala da bih nesto zapamtila. Kasnije sam upoznala nekoliko vrsnjaka kojih se ne bi postidjele ni svjetske metrople. Mozda pretjerujem, al' tu je negdje. Bilo je to vrijeme kad je rudnik jos radio i kad je priliv strucnjaka iz vana sigurno pozitivno uticao na domicilne. Zapravo, i jedni i drugi imali su nesto dati i primiti.
Zasto je Grahovo ostalo tu gdje je nije mi jasno. Ono ipak nije izvan putova.

urednik said...

Evo Cole popravljeno, vidi valja li ovako:

Nikola Tesla


From Wikipedia, the free encyclopedia


Nikola Tesla (Serbian Cyrillic: Никола Тесла; 10 July 1856 – 7 January 1943) was a Serbian-born American[2][3] inventor, electrical engineer, mechanical engineer, physicist, and futurist best known for his contributions to the design of the modern alternating current (AC) electricity supply system

Sega i za ,,mal,,Tito

 Jest da je  sitaucija u Bosni   ,ozbi;ljna -kao trajno stanje ,pod kontrolom, ali  utjeha moze biti   da je i ...  uvijek na granici  komed...